Városlista
2024. szeptember 20, péntek - Friderika

Hírek

2011. Szeptember 14. 07:21, szerda | Belföld
Forrás: OrientPress

Jelentős változások áram- és gázszámláinkon - mire figyeljenek a fogyasztók?

Jelentős változások áram- és gázszámláinkon - mire figyeljenek a fogyasztók?

60 nap tartozás után már kikapcsolható a fogyasztó a szolgáltatásból, új díjelemet kell fizetni, de a számla bruttó összege nem módosul.

A tudatosabb, áram- és gázszámláikat rendszeresen ellenőrző fogyasztók az elmúlt egy-két hónap során már szembesülhettek azokkal a jelentős változásokkal, amelyek a 2011. július elsejével hatályos törvénymódosítás kapcsán léptek életbe.


A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége tapasztalatai szerint még sok fogyasztó nincs tisztában az új szabályokkal, amelyek azonban számukra is lényeges rendelkezéseket tartalmaznak, így az alábbiakban összefoglaljuk a fogyasztókat érintő fontosabb módosításokat.

Az első és legfontosabb változás, hogy az eddigi három hónap helyett a tartozást felhalmozó lakossági fogyasztók esetében két hónapra rövidült a kikapcsolási idő, igaz, hogy a szolgáltató azt csak három feltétel együttes teljesülése esetén kezdeményezheti. Az első feltétel szerint a lakossági fogyasztónak 60 napon túli késedelembe kell esnie fizetési kötelezettségével.

A második feltétel szerint a szolgáltatónak a tartozás tényéről és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer írásban kell értesítenie. Az első értesítésben a fogyasztó figyelmét fel kell hívnia azokra a kedvezményekre, amelyek a szociálisan rászoruló fogyasztókat megilletik, valamint tájékoztatnia kell őt az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségéről.

Végül, de nem utolsósorban feltételként került meghatározásra, hogy a fizetési haladék adása vagy a részletfizetési lehetőség kapcsán kezdeményezett egyeztetés sikertelenségét. Jó, ha tudják a fogyasztók, hogy az eddigiekkel ellentétben ezt az egyeztetést már nekik kell kezdeményezniük, nem pedig a szolgáltatónak. A kikapcsolással összefüggésben még érdemes megjegyezni, hogy arra nem kerülhet sor munkaszüneti napon, ünnepnapon, munkaszüneti vagy ünnepnapot közvetlenül megelőző munkanapon és külön meghatározott pihenőnapon.

Fontos azt a félreértést is tisztázni, hogy hiába került bevezetésre új díjtételként az úgynevezett kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási díj, amelyet a szolgáltatók kötelesek külön feltüntetni a számlán, azonban ettől még az áram és gáz végső, bruttó ára nem emelkedett, mivel ezzel együtt az árszabások díjstruktúrája is megváltozott.

Az új szabályok kimondják, hogy a szolgáltatók az ügyfélszolgálati irodáikat úgy kötelesek működtetni, hogy lehetővé tegyék a fogyasztók jogainak megfelelő érvényesítését. Emiatt állandó ügyfélszolgálati iroda esetén a hét legalább egy napján annak este 20 óráig nyitva kell tartania, míg külön az áramszolgáltató ügyfélszolgálati fiókirodája esetén a hét során legalább az este 18 óráig történő nyitva tartást kell biztosítani. A könnyebb ügyintézés érdekében törvényben került rögzítésre az is, hogy a fogyasztók a személyes ügyintézés időpontjának előzetes lefoglalását elektronikusan és telefonon keresztül is intézhessék.

Az új törvény rendkívül pozitívan nagyobb védelmet kíván biztosítani a fogyatékkal élő fogyasztóknak. Ennek első lépcsőjeként meghatározza e fogyasztók fogalmát, mely alapján a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény szerinti fogyatékossági támogatásban részesülő személyt, valamint azt a személyt kell fogyatékkal élő fogyasztó alatt érteni, akinek az életét vagy egészségét közvetlenül veszélyezteti a szolgáltatásból való kikapcsolás vagy annak megszakadása.

Második lépcsőben az új szabályozás alapján a fogyatékkal élő fogyasztókat különleges bánásmódban kell részesíteni és ezt hatványozottan érvényre kell juttatni a méréssel, leolvasással, számlázással, díjfizetési módokkal kapcsolatosan igényeik intézése során. Fontos garanciát jelent az a rendelkezés, amely szerint még fizetési késedelem vagy nemfizetés esetén sem lehet kikapcsolni azt a fogyasztót, akinek az egészségét vagy az életét veszélyezteti a szolgáltatásból való kikapcsolás vagy annak megszakadása.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy számláik végösszegét minden esetben ellenőrizzék le befizetés előtt és amennyiben eltérést tapasztalnak a vélt és valós fogyasztás között, úgy a későbbi kellemetlen meglepetések elkerülése végett érdeklődjenek annak okáról a szolgáltatónál.

Ha pedig a jogosnak vélt panaszunkat a szolgáltató elutasítja, forduljunk a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez, amely a fogyasztói jogviták rendezésére hivatott és eljárása teljesen ingyenes és gyors.

OrientPress Hírügynökség

Ezek érdekelhetnek még

2024. Szeptember 20. 07:49, péntek | Belföld

Indul a Mindannyiunké a tér rajz-, fotó- és kreatív pályázat

2024. Szeptember 20. 07:45, péntek | Belföld

Magyarország mentességet kér az uniós menekültügyi és migrációs szabályok alkalmazása alól

Mentességet kérünk az uniós menekültügyi és migrációs szabályok alkalmazása alól, mert azzal Brüsszel Magyarországot is bevándorlóországgá tenné

2024. Szeptember 20. 07:42, péntek | Belföld

Orbán Viktor: növelni kellett az árvízvédelmi készültség alá vont területek hosszát

Az ország a helyzet komolysága ellenére is biztonságban van, sem eszközben, sem élőerőhiányban nem szenved az árvíz elleni védekezésben - jelentette ki a miniszterelnök sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.

2024. Szeptember 20. 07:41, péntek | Belföld

Árvíz - OVF-szóvivő: mindenütt megfeszített munka folyik

Mindenütt megfeszített munka folyik a Duna mentén, a Szigetközben már az árvízi jelenségeket figyelik a vízügyes szakemberek, a Dunakanyarban pedig gyakorlatilag befejezik a homokzsákos erősítéseket